יום שני, 30 ביוני 2014

מערכת לבקרת לחץ אוויר בצמיגים

מערכת לבקרת לחץ אוויר בצמיגים


כבר כתבנו רבות, שוב ושוב, על ההשפעה הרבה והקריטית שיש ללחץ האוויר בצמיגים על כל פרמטר של הנסיעה ברכב – בטיחות, נוחות, חיסכון. לאחרונה, נכנסו לשימוש מספר מערכות אשר מיועדות לבחינת לחץ הניפוח בצמיגי הרכב. חלק מהרכבים החדשים מצוידים במערכות אלו.

צמיגים המורכבים ברכבנו הם אביזר הבטיחות החשוב ביותר ברכב. הם החלק היחיד שבא במגע ישיר עם הכביש, והם אחראיים על העברת כוח המנוע אל הכביש, כמו גם על ההיגוי ויציבות הרכב. עד לאחרונה, רוב הרכבים היו מצוידים בשלל מערכות בטיחות שונות כגון מערכת למניעת נעילת גלגלים בעת בלימת חירום ומערכת בקרת יציבות. משום מה, נושא לחץ הניפוח הוזנח.

לשמחתנו, כיום קיימת מערכת לניטור אלקטרוני של לחץ הניפוח בסוגי צמיגיםTMPS – "מערכת לבקרת לחץ ניפוח בצמיגים" (Tire Pressure Monitoring System). מערכת זו מבוססת על מידע שהיא מקבלת מהחיישנים המוצבים בשסתומים של צמיגי הרכב. החיישנים משדרים את המידע שהם אוספים אל המערכת, וכאשר לחץ הניפוח יורד אל רמה מסוימת, נדלקת נורת אזהרה בלוח המחוונים.
תחילה, מערכת ה-TMPS הותקנה רק ברכבי יוקרה. כיום, המערכת נפוצה יותר כסטנדרט ברכבים רבים, והיא אף ניתנת להתקנה בנפרד לנהגים המעוניינים בכך. התקן אשר מחייב שימוש במערכת הזו נכנס לשימוש בארה"ב בשנת 2007, ובאירופה בשנת 2012, כך שבאופן כללי, סביר להניח שרוב הרכבים החדשים בישראל כבר אמורים להיות מצוידים במערכת.
מכיוון שהחיישנים מאוד עדינים, ונמצאים בתוך הצמיג, יש חשיבות רבה לשמירה עליהם בעת החלפת צמיג או תיקונו. הקפידו לבצע פעולות אלה, או כל פעולה אחרת הקשורה בטיפול בצמיג, רק במקום מקצועי אשר משתמש בציוד ובמכשור המתאימים. הסיבה לכך היא הימנעות מפגיעה בחיישנים, וגרימת נזק בלתי הפיך להם בשל טיפול רשלני.
מדי זמן יש לכייל את החיישנים של המערכת באמצעות המכשור המתאים. חשוב במיוחד לעשות זאת בעת החלפה או רוטציה בין הצמיגים הקדמיים לאחוריים. אם לא תכיילו את החיישנים מחדש, המערכת עלולה להציג בפניכם תוצאות שגויות לגבי לחץ הניפוח של הצמיגים ברכב, ובכך לבלבל או להטעות אתכם. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה